اگر به رتبه گرفتن بالا در سایت خود علاقه دارید، از این عوامل دوری کنید و با احتیاط فراوان به سراغشان بروید. اگر فاکتوری از این لیست را در موارد مربوط به موفقیت دیدید تعجب نکنید. سئو هنر متعادل نگه داشتن است.
- اسپم
- لینک های غیرطبیعی
- محتوای ضعیف
- محتوای غیر منحصر به فرد
- کلوکینگ یا Cloaking
- خطاهای متا نوایندکس
- خطاهای کنونیکال
- بلاک شدن توسط robots.txt
- انباشت کلمه کلیدی
- پنهان کردن متن یا لینک
- نقض قانون کپیرایت/DMCA
- اسپم ریچ اسنیپت
- بلاک کردن گوگل از خزش فایل های مهم CSS/JS
- URLهای طولانی و پیچیده
- لینک به سایت های نامعتبر
- سرعت پایین
- تبلیغات آزاردهنده
- بهینه سازی بیش از حد متن لینک
- آمار بالای خطا هنگام کراول یا خزش
- مطالب غلط/ گمراه کننده/ آزاردهنده
- محتوای مستهجن
- زنجیره ریدایرکت
- تولید محتوای اسپم توسط کاربر
- ریدایرکت یواشکی
- سابقه بد دامین
1. اسپم
تمام هدف و برنامه موتور جستجوی گوگل در راستای این است که ا اسپم مبارزه کند و هر آنچه نشانی از آن را دارد از نتایج حذف کند. بنابراین تلاش در راستای اسپم کردن به شما کمکی نخواهد کرد.
اسپم میتواند شکل های متفاوتی به خود بگیرد. ممکن است شامل هر کدام از موارد زیر باشد:
مطلب بازنویسی کپی یا با کیفیت پایین
صفحات دروازه یا doorway
https://www.webyooz.com/doorway-pages/
صفحات تولید شده خودکار
https://www.webyooz.com/automatically-generated-content/
صفحات مأخوذ
https://www.webyooz.com/scraped-content/
مالور (malware) یا بدافزار در وبسایت
2. لینک های غیرطبیعی
گوگل از اینگونه لینک ها متنفر است. الگوریتم پنگوئن 4 نیز برای مبارزه با لینک های غیرطبیعی به هسته گوگل اضافه شد که غالبا به جای پنالتی کردن سایت ها بخاطر استفاده از لینک های غیرطبیعی آنها را در نظر نمیگیرد. با این وجود یکی از رایجترین دلایل رنک پایین سایت ها میتواند باشد، چه بخاطر پنالتی دستی چه آپدیت های الگوریتمی.
3. محتوای ضعیف
محتوایی که کم ارزش است، منحصربه فرد نیست و قدرت کمی دارد محتوای ضعیف نامیده میشود. مخصوصا سایتهای ضعیف افیلییت یا همکاری در فروش که هیچ ارزش و محتوای افزوده ای ندارند و تنها برای ترغیب کاربران به کلیک روی یک لینک یا خرید محصولی ساخته میشوند مورد غضب و خشم گوگل قرار میگیرند.
4. محتوای غیر منحصر به فرد
اگرچه گوگل سایتی را بخاطر محتوای تکراری و کپی پنالتی نمیکند، اما چنین محتوایی شانس بسیار کمی برای پدیدارشدن در نتایج گوگل را دارد. جدای آنچه پیش از این درباره محتوای تکراری در گفتیم، صفحه ای که 2 یا سه جمله به دردبخور که جواب کاربر را میدهد شانس خیلی بیشتری برای رتبه گرفتن دارد تا صفحه ای که چند صد کلمه تکراری و کپی را در خود گنجانده است.
5. کلوکینگ یا Cloaking
به طور کلی این کلمه به حالتی گفته میشود که محتوایی که به کاربر و گوگل (یا هر موتور جستجویی) نشان داده میشود با هم یکی نیستند، معمولا هدف این کارها حقه زدن است.
لطفا بیخیال این کلک ها بشوید.
این اقدام جزو موارد ناقض قوانین گوگل محسوب میگردد چرا که به کاربر چیزی نشان داده میشود که به دنبال آن نبوده است.
6. خطاهای متا نوایندکس
دستور متا نوایندکس ابزاری قوی است که اگر درست استفاده شود به کراول و ایندکس سایت کمک میکند، مثلا مشکل محتوای تکراری. اما نوایندکس هم اگر در مواردی که لازم نیست استفاده شود میتواند به سایت آسیب بزند. بنا بر هدفی که دارد، استفاده از نوایندکس در یک صفحه آن را بطور کامل از موتورهای جستجو حذف میکند و در نتیجه رتبه ای نخواهد داشت.
7. خطاهای کنونیکال
بک خطای بدیهی و البته رایجی که وجود دارد: اگر تگ کنونیکال URL 1 به URL 2 اشاره میکند، بنابراین URL 1 دیگر ایندکس نخواهد شد و در نتیجه رتبه نخواهد گرفت. (در صورتی که گوگل به کنونیکال احترام بگذارد.)
یک خطای محتمل دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که کنونیکال به یک صفحه نوایندکس اشاره کند در این صورت ممکن است هر دو صفحه از نتایج حذف شوند.
8. بلاک شدن توسط robots.txt
صفحات بلاک شده در ربات (تصادفی یا عمدی) در نتایج گوگل رتبه نخواهد داشت.
تفاوت مهم این دو در این است که این کار لزوما مانع ایندکس شده صفحه نمیگردد. بهترین روش برای کنترل این مورد استفاده از دستور نوایندکس است.
9. انباشت کلمه کلیدی
Keyword Stuffing یعنی به زور چپاندن کلمات در جایی که نباید به زور چپانده شود. ساده است، نه؟
بگذارید این طور بگویم که به قول مت کاتس کلمات کلیدی باید به اندازه ای در صفحه باشد که وقتی از روی متن صفحه تان برای کسی آن را میخوانید از زیادی از شنیدن برخی کلمات تعجب نکند. فکر کنم حالا دیگر خیلی ساده شد. 🙂
10. پنهان کردن متن یا لینک
پنهان کردن متن یا لینک نوعی کلوکینگ محسوب میشود. چون چیزی را به موتور جستجو نشان میدهد که کاربر آن را نمیبیند. اگرچه این مورد قبلا خیلی بیشتر دیده میشد اما هنوز هم توسط برخی افراد استفاده میشد. حتی گاهی اتفاقی. پنهان کردن لینک گاهی سریعترین مسیر به سمت سایت های پنالتی شده توسط گوگل است.
11. نقض قانون کپیرایت/DMCA
فرقی نمیکند شما سایتی داشته باشید که مطالب و فایل های دیگران را بدون اجازه در وبسایت خود قرار میدهید یا خیر. داشتن تعدادی اخطار DMCA یا نقض قانون کپی رایت میتواند باعث افت جایگاه وبسایت شما در نتایج شود.
اگر این اخطار ها به تعداد انگشتان دست باشد احتمال مشکل ساز بودنش خیلی پایین است اما اگر تعداد آنها زیاد باشد احتمالا به اعتماد گوگل به سایت شما آسیب خواهد زد.
12. اسپم ریچ اسنیپت
ریچ اسنیپت ها برای خاص کردن و جلوه دادن به لینک سایت شما در نتایج گزینه ای فوق العاده هستند. بخاطر همین است که بسیار سعی بر آن دارند که با اطلاعات غلط و تقلب کردن مثل ریویوهای فیک و مارکـ اپ های ساختگی به هر نحوی که شده آن را در سایت خود اعمال کنند.
اما اسپم کردن آنها میتواند به سرعت موجب پنالتی شدن سایت شما گردد.
گوگل حتی فرمی را قرار داده که میتوانید با آن رقبای خود را به گوگل گزارش کنید.
13. بلاک کردن گوگل از خزش فایل های مهم CSS/JS
اجازه دادن به گوگل برای خزش فایل های CSS و JS بخشی از روند طبیعی ایندکس صفحات است. وقتی دسترسی به این صفحات برای گوگل بسته شده باشد، گوگل برای رندر کردن صفحه شما مانند یک مرورگر مشکل خواهد داشت. بتابراین ممکن است برای رتبه بندی سایت شما مشکلاتی به وجود بیاید. با استفاده از ابزار Inspect URL میتوانید این فایل های بلاک شده را در صورت وجود پیدا کنید.
14. URLهای طولانی و پیچیده
همانور که در پست های پیشین نیز گفته شد بلندی URL با ارتقا رتبه آن نسبت عکس دارد. این موضوع در URLهایی که اعداد و کاراکترهایی خاص را بیش از اندازه در خود دارند بیشتر دیده میشود. مثل:
https://example.com/887600o!jshfj#jklsing0098019-874
عکس این موضوع نیز صادق است. یعنی هرچه URL کوتاهتر، تمیزتر و گویاتر باشد، شانس بیشتری برای رتبه گرفتن دارد.
URL شاید مستقیما عامل منفی در رتبه گرفتن محسوب نشود اما باعث بوجود آمدن برخی مشکلات میشود:
ساختار فولدرهای چند لایه، که باعث میشود از صفحات با اعتبار بالا فاصله بگیرند
پارامترهای اضافی
کم شدن تمایل کاربر برای اشتراک گذاری آن
در هرصورت، حتما ارزش دارد که برای ساختار URLهای خود وقت بگذارید و آنها را استاندارد کنید.
15. لینک به سایت های نامعتبر
همانگونه که گوگل برای سایت هایی که به منابع معتبر لینک میدهد ارزش بیشتری قائل است، به سایتهایی که به سایتهای اسپمی لینک میدهد نیز کمتر اعتماد میکند.
سایت نامعتبر سایتی است که پر از لینک به سایت های اسپمی است و یا پنالتی شده است. سایت های قمار، شرط بندی، تبلیغ مواد مخدر، و سایت های مستهجن از جمله است سایت ها هستند. لینک دادن به این سایت ها معمولا تأثیر بدی در ترافیک دریافتی شما از موتورهای جستجو دارد.
اگر سایتی هستید که زیاد به سایت های خارجی لینک میدهید حتما هرچندوقت یکبار آنها را بررسی کنید که سایت های لینک شده توسط شما هک نشده و یا به آدرسی اسپم ریدایرکت نشده باشد.
16. سرعت پایین
ما درباره مزایای سرعت بالای سایت صحبت کردیم اما عکس آن نیز صادق است. سایت های کُند در نتایج سریعا به پایین کشیده میشوند. وقتی گوگل سرعت سایت را در الگوریتم خود تأثیر داد باور اغلب افراد این بود که این الگوریتم تنها روی رتبه کندترین سایت اثر منفی میگذارد. سایت های قعر جدول سرعت. اما در تست های بعدی سیر صعودی بهبود رتبه سایت ها پس از افزایش سرعت مشاهده شد.
پس
لطفا لاک پشت نباشید
17. تبلیغات آزاردهنده
گوگل یک شرکت تبلیغاتی است و این موضوع را درک میکنند که تبلیغات پایه و اساس وب را تشکیل میدهند. با این وجود این دو مورد جلوی رشد رتبه در سایت هایی که زیاده روی در تبلیغات دارند را میگیرد.
یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل سایت هایی که بیش از اندازه و در بخش اصلی و مهم سایت تبلیغ قرار میدهند را جریمه میکند.
تبلیغات در صفحات موبایلی که کل صفحه را میپوشاند مثل پاپ آپ، مشمول این جریمه ها میشوند.
18. بهینه سازی بیش از حد متن لینک
مثل یک خوراکی شیرین که هرچقدر هم لذیذ باشد بیش از اندازه خوردن آن دل را میزند، استفاده بیش از حد یک عبارت برای لینک دادن به سایت ایده خوبی نیست.
بسیاری از کارشناسان سئو در طول تجربیات خود به این نتیجه رسیده اند که وقتی مقدار زیادی لینک به سایتی با یک عبارت ثابت داده میشود تأثیر منفی روی رتبه آن سایت دارد. شاید به این دلیل که یک سرنخ خوب برای گوگل است که تشخیص دهد لینک ها طبیعی نیستند.
بهترین توصیه که میتوان کرد این است که تنوع خوب و متناسبی از عباراتی که شامل کلمات کلیدی هستند را در لینک های خارجی خود رعایت کنید.
19. آمار بالای خطا هنگام کراول یا خزش
وجود تعداد معقولی از خطا هنگام کراول کاملا طبیعی است و رتبه سایت شما را تحت تأثیر قرار نمیدهد. درواقع گوگل اعلام کرده که خطاهای 404 (صفحه گم شده یا ناموجود) اگرچه روی ux و تجربه کاربری تأثیر منفی دارد ولی مستقیما تأثیری در رتبه سایت شما نخواهد گذاشت.
با این همه، تعداد بالایی از خطاهای خزش (چه خطای 4xx و چه 5xx) میتواند نشانه ای مهم از وجود مشکلی بزرگ در سایت باشد. این مورد حتی میتواند نرخ خزش ربات در سایت را کاهش دهد.
20. مطالب غلط/ گمراه کننده/ آزاردهنده
گوگل به تازگی عنوان کرده که الگوریتم جستجو را برای مبارزه با اطلاعات گمراه کننده، نتایج آزاردهنده ناخواسته و مطالبی با درون مایه های تئوری های توطئه و بطور کلی شایعه پراکنی بروز کرده است.
21. محتوای مستهجن
گوگل سایت هایی که حاوی چنین مطالبی هستند را شناسایی نموده و آنها را، به جز در نتایج کلمات و عباراتی که مستقیما به این محتوا اشاره دارد، کاملا از نتایج حذف میکند. در حالت Safe Search نیز به هیچ عنوان چنین سایت هایی در نتایج نمایش داده نخواهند شد.
22. زنجیره ریدایرکت
ریدایرکت 301 ابزاری بسیار کارآمد است. با این دستور میتوان کاربر و موتور جستجو را به مقصد دلخواه هدایت کرد. حتی میتوان ارزش و اعتبار صفحه یا دامنه ای را انتقال داد. اما زنجیره ریدایرکت به هیچ عنوان ایده خوبی نیست.
گفته میشود که گوگل تنها 5 ریدایرکت پشت هم را دنبال میکند. این زنجبره ها علاوه بر این که احتمال زیادی دارد شکسته شوند ارزش صفحه را نیز انتقال نمیدهند و بطور کلی باعث افت رتبه سایت میگردد. برای گرفتن بهترین نتیجه ریدایرکت ها را به کوتاهترین مسیر ممکن تقلیل دهید.
23. تولید محتوای اسپم توسط کاربر
تولید کردن محتوای با کیفیت خیلی خوب است اما نه وقتی که به کاربران اجازه میدهید در سایت شما اسپم تولید کنند. اینگونه مطالب میتوانند شامل کامنت های اسپم، پست ها فروم ها و حساب های کاربری در هاست رایگان باشند.
اما قانون عمومی این است که اگر شما آن را در سایت خود میزبانی میکنید پس شما مسئول آن هستید. اگر دست کاربران خود را زیادی آزاد بگذارید رتبه شما تحت تأثیر قرار میگیرد.
24. ریدایرکت یواشکی
ریدایرکت دزدی یعنی فرستادن بدون اجازه کاربر به صفحه ای که به دنبال آن نبوده، به احتمال زیاد به قصد اسپم.
گوگل این کار را نمیپسندد پس انجام ندهید.
25. سابقه بد دامین
اگر سایت شما از هر لحاظ کامل و بهینه باشد، همچنان ممکن است در گرفتن جایگاه خوب در نتایج با مشکل مواجه شود.
این مورد ممکن است بخاطر این باشد که دامین شما پیش از این قبلا اسپم و یا پنالتی شده است. حتی اگر همه چیز خوب و مرتب باشد ممکن است مدتی طول بکشد تا گوگل سایت شما را پیمایش کند و آن را دوباره ارز ش گذاری کند.
کارشناسان سئو گزارش داده اند که این مساله ممکن است چندین ماه زمان ببرد.
اگر دامنه سایت شما سابقه بدی دارد حتما لینکهای آن را بررسی کامل کنید و سپس لینکهای نامناسب را disavow کنید. هرچیزی که منجر به پنالتی و اسپم شدن سایت شما میشود را برطرف کنید. مطالب جدید منتشر کنید. اشکالات تکنیکی سایت را درست کنید و لینکهای جدید بسازید.
در صورتی که هر کدام از این موارد موجب افت رتبه سایت شما شده باشند، در صورتی که در جهت رفع و بهبود آنها اقدام کنید رتبه های شما بازخواهد گشت، انشاالله زودتر از آنچه انتظارش را داشتید.