۱۵ عامل مهم در سئو


هر کدام از این عوامل به تنهایی مهمی هستند اما ترکیب آنها تأثیر شگفت‌آوری بر سئو وبسایت شما خواهد داشت. ممکن است همه این موارد را به هر دلیلی یکجا در وبسایت خود نداشته باشید اما اکثر آنها می‌تواند تأثیر شگرفی بر رتبه و پدیدار شدن سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد.

 

۱. شکل و طراحی وبسایت

ظاهر وبسایت مهم است. و همچنین طرح‌بندی آن.
در سئو همه چیز با هم در ارتباط هستند.
طراحی صفحات یکی از موارد تأثیرگذار در سئو است که در وبلاگ رسمی گوگل نیز تأیید شده است. نه فقط در مواردی که مربوط به تبلیغات و پاپ‌آپ‌های مزاحم است، بلکه داشتن یک وبسایت مدرن با طراحی ترتمیز و یک منو ناوبری بدور از پیچیدگی می‌تواند منجر شود به:

۱. تعامل بیشتر کاربر
۲. بالاتر رفتن احتمال اشتراک‌گذاری و لینک گرفتن
۳. بالا رفتن نرخ تبدیل (تبدیل بازدیدکننده به مشتری)

راه حل پیشنهادی:

از آنجایی که هیچ فرمول ثابتی برای تعیین طراحی و ساختاربندی استاندارد یک صفحه وجود ندارد، اما وجود مجموعه‌ای از عوامل می‌تواند کمک بسیاری به بهبود وضعیت وبسایت شما کند:

  • منو سرراست
  • قرار دادن مطلب و محتوای اصلی در بالای صفحه
  • استفاده از محتوای کمکی و تکمیلی
  • طراحی و UX مناسب
  • عدم وجود تبلیغات مزاحم
  • متن خوانا (حداقل سایز ۱۶ پیکسل باشد)

 

 

۲. استفاده از کلمات کلیدی، عبارات و موضوعات مرتبط

اگر میخواهید مخاطبین هدف خود را پیدا کنید که به دنبال کلمات و عبارات خاصی هستند، صددرصد استفاده کردن و به کار بردن این کلمات در قسمت‌های کلیدی سایت شما بسیار تعیین کننده است.
در اوایل کار موتورهای جستجو keyword stuffing یا به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی شاید بخش اعظمی از استراتژی سئو شما را شامل می‌شد. امروزه اهمیت صرفا به کار بردن پرتکرار کلمات کلیدی بشدت پایین آمده چرا که گوگل در تشخیص مفهوم و معنا، کلمات مترادف و هم‌معنی موضوع در محتوای شما و حتی هدف کاربر از جستجو بسیار هوشمندانه‌تر عمل می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد چگالی کلمات کلیدی و tf-idf این مطالب را مطالعه کنید.
تکنیک keyword stuffing دیگر منسوخ شده اما هنوز هم لازم است کلمات مرتبط با عبارات و موضوع مورد نظر خود را با مقدار مناسبی در جایگاه کلیدی قرار دهید. این جایگاه‌ها عبارتند از:

  • عنوان یا تایتل صفحه
  • تگ متا دسکریپشن یا توضیحات
  • URLیا آدرس صفحه
  • دامین (گاهی اوقات)
  • هدینگ‌های صفحه (h1, h2, …)
  • متن اصلی صفحه
  • صفت alt در عکس‌ها (در جای لازم و مناسب)

راه حل پیشنهادی

  • از چک‌لیست‌های معتبر و آزمایش پس‌داده استفاده کنید و میزان استفاده درست از کلمات و موضوعات را بسنجید.
  • برای بهینه‌کردن محتوای صفحات خود، به چیزی فراتر از کلمه کلیدی فکر کنید و سئو داخلی صفحه خود را ارتقا دهید.

 

3. استفاده از عکس و ویدیو بهینه شده

نمیتوان ادعا کرد که بدون استفاده از عکس و ویدیو جایگاهی در نتایج گوگل نخواهید داشت. اما تجربه نشان داده سایتهایی که از فیلم و عکس استفاده بهتری میکنند معمولا سایتهایی که از این امکانات بهره نمیبرند را شکست میدهند.
استفاده از عکس و ویدیو تعامل کاربر با محتوا را افزایش میدهد و شانس به اشتراک گذاشته شدن آن را بیشتر می‌کند. همچنین این عوامل به موتورهای جستجو کمک میکنند که دیتای صفحات را بهتر درک کند و در عبارات مرتبط بیشتر نمایش داده شود. Gary Illys از جمله آنالیزورهایی که در گوگل کار میکند همواره در صحبت های خود تاکید کرده که بهینه کردن عکس و ویدیو میتواند ترافیک بالایی را نصیب سایت شما کند در حالی که اکثر وبمسترها به آن توجهی ندارند.

راه حل پیشنهادی

جدا از جذابیت‌های محتوای چندرسانه‌ای در خلال متن، مهم است که عکس و ویدیو شما استانداردهای UX را رعایت کرده باشد و اصول اولیه بهینه سازی را نیز در خود داشته باشد.

 

4. شخصی‌سازی

در سال 2009 گوگل قابلیت شخصی سازی جستجو برای همه را راه‌اندازی کرد.
اگر شما از وبسایتی بازدید کنید و گوگل فکر کند که تجربه خوبی را از آن داشتید، احتمال این که در جستجوهای آینده خود این سایت را بیشتر ببینید وجود دارد.
فاکتورهای دیگری که در شخصی سازی تأثیرگذار هستند:

  • مکان
  • اپلیکیشن های مورد استفاده در موبایل
  • تاریخچه ایمیل
  • تاریخچه خرید
  • تاریخچه نقشه
  • دیوایس مورد استفاده
  • و بسیاری عوامل دیگر (برخی ادعا میکنند بیش از 2000 فاکتور تأثیرگذار هستند)

دو فاکتور اساسی و تعیین‌کننده در شخصی‌سازی عبارتند از:

  • هرچه کاربر بیشتر با وبسایت و برند شما تعامل داشته باشد، احتمال این که گوگل وبسایت شما را در نتایج بالاتری از گوگل نشان دهد بیشتر است.
  • هرچه برای نیاز فوری و لحظه‌ای کاربر مرتبط‌تر باشید (مانند لوکیشن + هدف کاربر) گوگل بیشتر راغب میشود تا کاربر را به شما وصل کند.

راه حل پیشنهادی

برای وبسایت‌ها، بالا بردن تعاملات در تمامی کانال‌های در دسترس، کلید افزایش میزان دیده شدن در نتایج شخصی شده جستجو است. این بدان معنی است که باید تا حد ممکن تعاملات بازدیدکننده یا مشتریان خود را در تمامی کانال‌های موجود از جمله وبسایت، ایمیل، نصب اپلیکیشن تا حد ممکن بالا ببرید.

به زبان ساده‌تر: کاری کنید که کاربران تمایل داشته باشند دوباره به شما برگردند.
برای یک کسب و کار محلی که موقعیت فیزیکی در مکانی مشخص دارد، هدف جستجوی محلی فاکتوری مهم برای شخصی سازی جستجو است. مطمئن شوید که تا حد امکان برای سئو محلی بهینه هستید.

 

 

5. میزان اعتبار + قابل اعتماد بودن لینک‌ها

اعتبار و اطمینان دو سنجه زیرگروه کیفیت لینک هستند.
اعتبار لینک شامل موارد بسیاری میشود. اگرچه ما دقیقا نمیدانیم چه چیزهایی را در اکسیر اسرارآمیز دخیل هستند اما میتوان گفت اعتبار لینک به قدرت لینک‌هایی که به یک صفحه داده شده است بستگی دارد.
هرچه صفحه لینک های باکیفیت بیشتری داشته باشد اعتبار بیشتری می‌تواند از طریق لینک دادن به بقیه صفحات ببخشد. به عنوان مثال قطعا ویکی‌پدیا اعتبار بالاتری نسبت به یک وبلاگ شخصی دارد.
اطمینان بعد دیگری از اعتبار است که باید به آن توجه داشت. یک وبسایت اسپم ممکن است هزاران لینک داشته باشد (و نه بصورت طبیعی)، اما چون گوگل میخواهد آن را به عنوان سایت اسپم نشانه‌گذاری کند، میزان اطمینان سایت را نیز در نظر میگیرد.
این معیار شاید با در نظر گرفتن سایتهای معتبری که به آن لینک دادند مثل سایت‌های دانشگاهی، دولتی، روزنامه‌ها و غیره سنجیده شود. سایت‌هایی که از سایت‌های مطمئن لینک نداشته باشند احتمال رتبه نگرفتن در آنها بالاست.

راه حل پیشنهادی

لینک‌های باارزش زیادی ممکن است وجود داشته باشند اما باید به دنبال لینک هایی با نرخ اطمینان و اعتبار بالا باشید.
بسیاری از ابزارهای سئو معیارهایی برای اندازه‌گیری میزان اعتبار لینک ارائه میکنند.
مجستیک (Majestic): معیارهای Trust Flow (معیاری برای سنجش کیفیت لینک) و Citation Flow (معیاری برای سنجش کمیت لینک)
لینک اکسپلورر ماز (Moz Link Explorer): معیارهای Domain Authority که نشان‌دهنده اعتبار لینک و اسپم اسکور (Spam Score) که نشان دهنده میزان رفتار مشابه دامین موردنظر به دامینهای اسپم و پنالتی شده است.

 

6. ارتباط لینک‌ها

فرض کنید شما صاحب یک فالوده‌فروشی در شیراز هستید. اگر شما گوگل بودید، برای کدام یک از لینک‌های زیر ارزش بیشتری قائل می‌شدید؟
یک کارخانه پلاستیک‌سازی که به شما با کلمه »وبسایت« لینک داده است
یک وبلاگ ایرانگردی که به شما با کلمه »بهترین فالوده در شیراز« لینک داده است

امیدواریم که به گزینه دوم رأی داده باشید. چون گوگل هم همین کار را میکند.
ارتباط لینک میتواند تحت تأثیر عوامل زیر نیز باشد:

  • متن لینک
  • ارتباط محتوای صفحه با لینک
  • تعامل با صفحات مرتبط، به عنوان مثال لینک گرفتن از صفحاتی که در کلمه کلیدی موردنظر شما رتبه دارند میتواند به رتبه شما کمک کند.

راه حل پیشنهادی

با تحقیق درباره اهداف مخاطبتان لینکهایی را پیدا کنید که به موضوع مورد نظر شما مرتبط باشند.
قانون طلایی لینک‌سازی را فراموش نکنید: آیا این لینک مخاطب باکیفیتی که با من تعامل داشته باشد را به سوی سایت من خواهد کشاند؟

 

۷. اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

اگر می‌خواهید بین چند کارشناس سئو بحثی داغ راه بیندازید، بحث تأثیر شبکه‌های اجتماعی در رتبه‌بندی گوگل را راه بیندازید.
اما ما امروز و اینجا قصد بحث راه انداختن نداریم. چون درباره فاکتورهای رتبه‌بندی صحبت نمی‌کنیم، بلکه صحبت از فاکتورهای موفقیت است.
از طرفی گوگل بارها عنوان کرده که از اعداد خام شبکه‌های اجتماعی مانند تعداد دفعات اشتراک‌گذاری در الگوریتم‌های رتبه‌بندی استفاده نمی‌کنند. از طرفی تعداد زیادی از مطالعات و تست‌ها نشان می‌دهد که رابطه‌ای قوی بین تعداد اشتراک‌گذاری ها و رتبه آنها وجود دارد.
اما اصل مطلب این نیست که این فاکتور چگونه تأثیرگذار است، مهم این است که تأثیر اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی در بهبود رتبه بطور مستقیم (و یا احتمالا غیرمستقیم) اثبات شده است.
دلیل ساده‌ای هم دارد: ورای ساز و کار الگوریتم‌ها، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند محتوا را در برابر چشمان مخاطبان بسیار بیشتری قرار دهد و همین مطلب می‌تواند منجر به گرفتن لینک‌های بیشتر گردد.

راه حل پیشنهادی

هیچ راز و رمز و فرمول جادویی وجود ندارد. کلید موفقیت در افزایش اثربخشی در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوایی است که کاربران را ترغیب به اشتراک‌گذاری کند. در این راه استراتژی یا نسخه واحدی وجود ندارد که بتوان برای هر کسی پیچید اما عاملی قدرتمند است.

 

۸. ساختار صفحه

این مورد نیز شبیه به مورد اول، یعنی طراحی، ساختار صفحه باید به گونه‌ای باشد که گوگل بتواند محتوای صفحه شما را کامل متوجه شود و آن را به درستی در نتایج نمایش دهد.

راه حل پیشنهادی

بهترین کارهایی که می‌توانید در راستای بهبود ساختار صفحه انجام دهید عبارتند از:

  • محتوای خود را در سلسله مراتب درستی از تایتل یا عنوان، هدینگ یا سرتیتر (h1, h2, h3 و… ) بدنه متن، فهرست‌ها و جداول قرار دهید.
  • سعی کنید مطالبی که از نظر محتوایی شبیه یا نزدیک به هم هستند را نزدیک هم قرار دهید.
  • سعی کنید در محتوای خود به تمام سوال‌هایی که ممکن است برای کاربر پیش بیاید پاسخ دهید.
  • از اسکیما و استانداردهای structure data در صفحه خود استفاده کنید.

 

۹. عمق محتوا

این دو باور تقریبا متناقض را در نظر داشته باشید:
بلندی محتوا معیاری برای رتبه گرفتن در محتوا نیست.
عموما محتواهای طولانی در گوگل بهتر رتبه می‌گیرند.

کارشناسان سئو سال‌هاست بر این نکته تأکید دارند که صرفا برای رتبه گرفتن محتوا ننویسید. چرا که مهمترین چیز این است که صفحه نیاز کاربر را رفع کند
از طرفی دیگر –با در نظر گرفتن مساوی بودن همه‌چیز- صفحات با محتواهای طولانی‌تر بهتر رتبه می‌گیرند. تقریبا هر مطالعه و تحقیقی پیرامون سئو انجام شده این مطلب را اثبات کرده است.
چرا؟ مطالب طولانی عمدتاً:

  • شانس بالاتری برای مرتبط بودن با موضوع مورد نظر دارند
  • احتمال بیشتری دارد که شامل محتوای موردنظر کاربر باشد
  • بیشتر حاوی عکس و ویدیو هستند
  • به طور متوسط بیشتر لینک می‌گیرند و به اشتراک گذاشته می‌شوند

راه حل پیشنهادی

درواقع نه طول محتوای شما، که عمق محتواست که اهمیت دارد. محتوایی که بطور کامل موضوعی را پوشش می‌دهد، به تمام سوالات مربوط به آن پاسخ می‌دهد بیشتر از محتوایی دیده می‌شود که تنها بطور سطحی به موضوعی می‌پردازد.

 

۱۰. اعتبار موضوعی

معمولاً برای کسب رتبه بالا در یک موضوع پررقابت، رتبه گرفتن تنها با یک صفحه کار مشکلی است.
سایت‌هایی که در نتایج گوگل عملکرد خوبی دارن مرتبا در حوزه‌های پیرامون یک موضوع محتوای مرتبط زیادی را منتشر می‌کنند و از این طریق لینک و اعتباری زیادی به دست می‌آورند. چندین معیار وجود دارند که حدس میزنیم در این مکانیسم به مفهوم اعتبار کمک کنند:

  • لینک‌سازی داخلی
  • ساختار URL
  • موضوعات فرعی
  • اعتبار نویسنده

سایت هایی که برای یک موضوع بخصوص رتبه می‌گیرند معمولا برای محتوای جدیدی که پیرامون همان موضوع منتشر می‌کنند بهتر عمل می‌کنند، حتی با لینک‌های خارجی کمتر.

راه حل پیشنهادی

با انتشار تعداد زیادی پست و صفحه و دریافت لینک‌های مرتبط فراوان، تمام جوانب یک موضوع و جوانب آن را پوشش دهید.
ساختار هوشمندانه‌ای برای URL پست‌ها سازماندهی کنید. به عنوان مثال تمام پست‌هایی که درباره «خودروهای برقی» هستند را در فولدر /electric-car/ قرار دهید تا گوگل بتواند ارتباط بین محتوای سایت را تشخیص دهد.
مدل محتوای خوشه‌ای را در سایت خود پایه‌ریزی کنید. برای فهم بهتر موضوع ویدئو زیر را تماشا کنید:

 

 

۱۱. Structured Data یا داده‌های ساختاریافته

اگرچه استفاده از Structured Data به عنوان یکی از عوامل مستقیم رتبه‌بندی شناخته نشده اما با افزودن متن و محتوا به صفحه نه تنها در رتبه گرفتن سایت شما تأثیر دارد، بلکه به بیشتر دیده شدن آن کمک می‌کند.

Structured Data درواقع محتوای پشت محتوای شماست و اطلاعات دقیق درباره این که مطلب شما چیست را به موتورهای جستجو می‌دهد.
به عنوان مثال اسکیما محصول (Product Schema) در فروشگاه‌های اینترنتی بسیار محبوب و معروف است. شما با استفاده از این اسکیما می‌توانید ابعاد مختلفی از محصول از جمله قیمت، عکس و موجود یا ناموجود بودن کالا را به موتورهای جستجو معرفی کنید. دیگر اسکیماهای معروف عبارتند از:

وبسایت Distilled که از جمله شاخص‌ترین آژانس‌های سئو در تست موارد تأثیرگذار در رتبه است، در موارد محتلفی نشان داده که Structured Data در رتبه گرفتن سایت تاثیر دارد.

راه حل پیشنهادی

اول از همه، اگر با Structured Data، انواع آن و نحوه پیاده سازی آن ناآشنا هستید حتما منابع معتبری در مورد آن را مطالعه کنید.

راهنمای کامل گوگل درباره Structured Data

۱۲. استفاده از تگ hreflang

اگر وبسایتی چندزبانه دارید حتما از این تگ در سایت خود استفاده کنید. این تگ لزوما رتبه شما را بالا نمی‌برد اما به گوگل کمک میکند که محتوای درست را به مخاطب درست آن نشان دهد. استفاده از این تگ برای همه وبسایت‌ها نیاز نیست. به عنوان مثال وقتی که وبسایت شما فقط یک زبان دارد. اما اگر گویش‌های مختلفی از یک زبان را استفاده می‌کنید امکانات خوبی را در اختیار شما قرار می دهد. این ویژگی کاربرد چندانی برای سایت‌هایی که صرفا نسخه زبان فارسی دارند چندان به کار نمی‌آید.

راه حل پیشنهادی

اگر وبسایت دو یا چند زبانه دارید که میخواهید از تگ hreflang در آن استفاده کنید ابزارهای زیر برای ساخت این تگ به کارتان می‌آیند:

راهنمای گوگل درباره hreflang
ابزار تولید hreflang

 

۱۳. حجم جستجوی برند

این هم شاید مثل قصه مرغ و تخم مرغ بنظر برسد اما در واقع: هر چه مردم بیشتر نام برند یا وبسایت شمارا جستجو کنند، شانس بیشتری برای نمایش و ظاهر شدن در نتایج دارد.
چندین مدل برای جستجوی نام برند با کلمه کلیدی وجود دارد:
برند: نایک
آدرس: nike.com
برند + کلمه کلیدی: کتانی دخترانه نایک
برند + آدرس: کتانی دخترانه nike.com
یکی از مسائلی که کارشناسان سئو دراین رابطه عنوان می کنند این است که این گونه کلمات ارتباطی بین کلمه کلیدی و برند ایجاد میکنند. درواقع در این مثال نایک گزاره‌ای است که با کتانی دخترانه در ارتباط است بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که در عبارات سرچ شده هم‌خانواده آن بیشتر در نتایج ظاهر گردد.
دلیل واضح دیگر آن این است که شما با این کار می‌توانید کلمات پیشنهادی گوگل را تحت تاثیر قرار دهید. به عنوان مثال هرچه کلمه « کتانی دخترانه نایک » بیشتر جستجو شود احتمال این که در برند نایک در پیشنهادهای جستجوی کلمه « کتانی دخترانه» ظاهر شود بیشتر است.

راه حل پیشنهادی

ساخت برند به گونه ای که افراد هنگام جستجوی نیاز خود شما را جستجو کنند یکی از قوی‌ترین کانال‌های افزایش ترافیک وبسایت است. هرچه اسم شما بیشتر جستجو شود، گوگل تمایل کمتری برای پایین آوردن وبسایت شما از نتایج گوگل دارد.
برندینگ کار ساده‌ای نیست اما مارکترها در این رابطه نیز توصیه‌های خود را دارند:

تبلیغات تلویزیون که آن ها را به جستجوی کلمه مورد نظر با برند شما بکند قدم خوبی است. اما هزینه بالایی هم دارد.
کمپین ایمیل مارکتینگ که حاوی لینکی از جستجوی کلمه مورد نظر شما و برند است.

از نرم‌افزارهای ایجاد بازدید و یا سرچ فیک نیز استفاده نکنید.

 

 

۱۴. AMP

گوگل علاقه زیادی دارد که بگوید این ویژگی معیار رتبه‌بندی نیست. و کارشناسان سئو نیز همیشه بر این نکته اصرار ورزیده‌اند که بی‌شک AMP تاثیر زیادی در بالا بردن میزان دیده شدن سایت دارد.
مزایای اولیه AMP:
صفحات برای نوار چرخان بخش News مورد تایید قرار میگیرند
لود تایم سریع
نتایج جستجو در موبایل که با آیکون AMP مشخص شده اند نرخ CTRرا بالا میبرد.
این مزایا برای تولیدکنندگان محتوا می‌توانند سریعا به کار بیایند. در یکی از تحقیقات انجام شده توسط Forrester که گوگل اسپانسر آن بوده نشان داده ترافیک در سایت‌های AMP سالیانه هر سال ۱۰٪ افزایش داشته و ۶۰٪ به تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید افزوده شده است.

اما AMP، برخلاف مزایای آن، برای همه مناسب نیست. شاید برای همه تولیدکنندگان محتوا اعمال استانداردهای تکنیکال چندان راحت نباشد و برای سایت‌های غیرخبری ترافیکی که از این طریق بدست می‌آید به زحمت آن نیارزد.

راه حل پیشنهادی

پیاده‌سازی AMP برای سایت‌های نسبتا کوچکتر ممکن است مشکل‌ساز شود، ولی ابزارها و پلاگین‌هایی هستند که کار را برای شما راحتتر می‌کنند.

AMP for WP – Accelerated Mobile Pages

۱۵. HTTPS

حتی با استانداردهای گوگل میزان تاثیر HTTPS در رتبه سایت کوچک است، اما یکی از افراد گوگل آن را برگ برنده خوانده است.
از طرفی منافعی که HTTPS برای سئو شما دارد بیشتر غیر مستقیم است.
به عنوان مثال کاربران از امنیت سایت HTTPS اطمینان بیشتری دارند چرا که نوار سبز مرورگر تضمین ای امنیت را میدهد. البته ممکن است در آینده این نوار سبز وجود نداشته باشد و مرورگرهای برای هر سایتی که فاقد HTTPS است نوار قرمز رنگی نشان دهند که آن را سایت ناامنی معرفی کنند. در اصل ممکن است به زودی نبود گواهی SSL به عنوان یک فاکتور منفی در سئو تشخیص داده شود.

راه حل پیشنهادی

خوشبختانه در حال حاضر دریافت HTTPS راحتتر از هر وقت دیگری است. بسیاری از سرویس‌ها مانند Let’s Encrypt و Cloudflare (جز دامنه ir) میتوانید رایگان این گواهی را دریافت کنید.

فاکتورهای سئو

2 دیدگاه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *