۱۰ افسانه معروف سئو | موارد بی اهمیت


  1. استفاده از گوگل آنالیتیکس
  2. تاریخ انقضای دامنه
  3. گوگل ادسنس
  4. چگالی کلمه
  5. اعتبار سنجی W3C
  6. استفاده از چندین تگ H1
  7. ثبت سایت در موتورهای جستجو
  8. آی پی اختصاصی
  9. متا کی ورد
  10. بک لینک از دامنه های جادویی .Edu و .Gov

 

موارد زیر را با خیال راحت برای سئو و بهینه کردید نادیده بگیرید. شایعاتی که در طی سالها تبدیل به باور قطعی شده اند اما تجربه نشان داده که پایه و اساس محکمی ندارند.

 

1. استفاده از گوگل آنالیتیکس

یکی از معروفترین این باورها این است که استفاده از آنالیتیکس و وجود کد آن در سورس سایت عاملی تأثیرگذار در رتبه سایت است. البته که برخلاف اعلام رسمی گوگل برخی بر این باورند که گوگل از آمار تعامل کاربر با سایت در رتبه آن استفاده میکند. اما گوگل راههای بسیار دیگری برای جمع آوری اطلاعات غیر از استفاده از آنالیتیکس دارد.

 

2. تاریخ انقضای دامنه

یک پتنت قدیمی در گوگل نشان میداد که ثبت دامنه با عمر بالا وجه تمایزی است برای تشخیص سایت ها معتبر و اسپم.
از آنجایی که منطقا این مورد میتواند یکی از عوامل تأثیرگذار باشد اما مطالعاتی Moz در سال 2015 ارتباطی 0.4 درصدی را بین رتبه سایت و عمر انقضای دامنه نشان میداد.
علاوه بر این گوگل اظهار داشته که لازم نیست صاحبان سایت از این بابت نگران باشند.
با این وجود اگر تصمیم به داشتن سایت برای مدتی طولانی دارید بهتر است دامنه آن را برای مدتی طولانی تری تمدید کنید. چرا که در صورت منقضی شدن دردسرهای زیادی برای سئو ممکن است داشته باشید.

 

3. گوگل ادسنس

یکی از باورهای مسلم در میان تازه کارهای سئو این است که استفاده از ادسنس (استفاده از سیستم تبلیغات گوگل در سایت شما، که البته در ایران میسر نیست) به رتبه سایت کمک میکند.
اما این باوری غلط است.
از طرفی وجود تبلیغات زیاد (از هر نوعی، چه ادسنس و چه سرویس دهنده دیگری) ممکن است به رتبه سایت شما صدمه بزند. طبیعی است که شاهد افت رتبه پس از افزایش تبلیغات در صفحه باشیم. در سال 2012 گوگل از یکی از مهمترین الگوریتمهایش رونمایی کرد که سایتهای باتبلیغات زیاد را پنالتی میکند.

 

4. چگالی کلمه

شاید وجود این مورد در میان عوامل بی اهمیت کمی عجیب باشد چرا که گوگل اصولا به کلمات کلیدی، عبارات و موضوعات مرتبط برای رتبه بندی سایت شما نیاز دارد.
اما با این وجود تمرکز بر چگالی کلمه کلیدی، یعنی وجود مقدار مشخصی از کلمه کلیدی در سایت به ازای تعداد کلمات موجود در مطلب، به معنی بهینه کردن یک مطلب نیست. این بدان معنی نیست که استفاده از کلمه کلیدی مهم نیست، بلکه راههای هوشمندانه تری برای بهینه سازی وجود دارد.
درواقع اخیرا چندین تحقیق خلاف این موضوع را ثابت کرده اند.
و اما راههای بهتر بهینه سازی کلمات کلیدی چیست؟

  • استفاده از کلمات کلیدی و مشتقات آن در قسمت های مهم مانند عنوان، URL، هدرها، متن و عکس
  • استفاده از مترادف ها و عبارات نزدیک به کلمه کلیدی اصلی
  • از عبارات سوالی مرتبط با موضوع خود در متن استفاده کنید
  • مطلب را به طور کامل پوشش دهید و در کنار آن مطالب مرتبط نیز قرار دهید.

 

5. اعتبار سنجی W3C

این باور که موتورهای جستجو به اعتبارسنجی W3C اهمیت میدهند را شاید شرکت هایی باب کردند که قول کدهای بهینه با گوگل را به مشتریان خود دادند.
اما واقعیت این است که بسیاری از سایت ها خطا دارند، حتی خود گوگل.
چیزی که خیلی و خیلی مهمتر است این است که آیا گوگل و مرورگرها قادر به رندر کردن و خواندن صفحه هستند یا خیر. برای این منظور میتوانید از ابزار inspect url گوگل استفاده کنید.

 

6. استفاده از چندین تگ H1

این مورد نیز مانند W3C برای بسیار از افرادی که در حوزه سئو کار می کنند گمراه کننده است: یک و فقط یک H1 در یک صقحه مجاز است و این قانونی است که نباید زیر پا گذاشت.

اما، اهمینی ندارد.
چیزی که تجربه و آزمایش نشان داده که اهمیت بیشتری دارد این است که متنی بزرگ و واضح در ابتدای صفحه خود قرار دهید که توضیح و تیتر صفحه شماست. این بدان معنا نیست که حتما از چندین H1 استفاده کنید یا کلا آن را کنار بگذارید، بلکه آن را آیه منزل و مقدس ندانید و اگر در هرجای صفحه به h1 نیاز داشتید از آن استفاده بکنید.

جان مولر چندین بار در پاسخ به کاربران گفته که «استفاده از h1 مشکلی ندارد» و یا هرچقدر که میخواهند میتوانند از h1 استفاده کنند. اما به عقیده برخی نمی‌توان به این جواب‌های دوپهلوی جان مولر اطمینان کرد چرا که او در جواب‌هایش مستقیما به تأثیر آن در رنکینگ اشاره نکرده است. در هر حال شما انتخاب با شماست. می‌توانید تنها یک h1 استفاده کنید و یا این که از آن به عنوان حربه‌ای برای جلوگیری از بیش از انداره بهینه کردن (overoptimization) و اسپم بنظر رسیدن استفاده کرد.

 

7. ثبت سایت در موتورهای جستجو

اگر میخواهید سرویس های بی ارزش سئو را شناسایی کنید ببینید آیا ثبت سایت در موتورهای جستجو جزو خدمات آنها هست یا خیر.شاید این کار قبلا جزو سرویس های محبوب بود اما امروز ارزشی ندارد.
اگر سایت جدیدی در هر زمینه ای دارید، گوگل راههای متنوعی را برای ثبت آن معرفی کرده است.

بار دیگر تأکید میکنم که: ثبت سایت در موتورهای جستجو هیچ ایرادی ندارد وحتی به ایندکس شدن شما کمک میکند اما به هیچ عنوان تضمین افزایش رتبه نبوده و نباید به آن به عنوان سرویسی نگاه کرد که بابت آن پول باید پرداخت شود.

 

8. آی پی اختصاصی

یکی دیگر از افسانه های سئو که بیشتر توسط شرکت های هاستینگ رایج شده است. این مشکل زمانی ممکن است رخ دهد که گوگل با سروری پر از سایتهای اسپمی مواجه شود. در این حالت هر سایتی (حتی سالم) ممکن است مشکوک بنظر بیاید. درواقع تر و خشک با هم بسوزند. برای جلوگیری از بروز احتمالی این مشکل تنها کافی است از یک ارائه دهنده سرویس هاستینگ معتبرهاست دربافت کنید.

 

9. متا کی ورد

گوگل از تگ متا کی ورد برای رتبه بندی سایت شما استفاده نمیکند
و نه حتی متا نیوز کیورد
با عرض معذرت.

 

10. بک لینک از دامنه های جادویی .Edu و .Gov

احتمالا پرطرفدارترین افسانه در حوزه لینک بیلدینگ در بین فعالان سئو ایرانی جادوی نهفته در سایت هایی با این پسوندهاست. حتما شما هم به چشمتان خورده که در پکیج های فروش لینک حتما تعدادی لینک از این دسته دامین ها وجود دارد اما یک لحظه با خودتان فکر کنید: لینک فروشگاه آنلاین لباس بچگانه در شهر تبریز چرا باید در وبلاگ استادی در دانشگاه استنفورد باشد؟ آیا معنی جز لینک اسپم دارد؟
در بسیاری از موارد چون سایت را با ابزاری چک میکنیم که بر اساس این باور قدیمی آنها را متمایزتر از بقیه نشان میدهند این باور در ما نیز بوجود بیاید که این بک لینک ها واقعا جادو میکنند.
بگذارید تکلیفمان را با این قضیه روشن کنیم: لینک از سایتهای .edu و .gov عالی است، اگر مرتبط با سایت شما و دارای اعتبار بالایی باشند. متخصصان سئو بسیاری همواره درباره این دسته از دامنه ها طوری صحبت میکنند که گویی مانند چوب جادو خاک را به الماس بدل میکنند. اما متأسفانه باید بگوییم:
هیچ تحقیق و آزمایشی، جادو و معجزه ای را در آنها ثابت نکرده است.
درست است که این گونه سایت ها ارزش زیادی دارند و لینک گرفتن از آنها میتواند مانند لینک گرفتن از هر سایت خوب دیگری برای شما ارزش داشته باشد. اما گوگل همواره تأثیر ویژه آنها را رد کرده. اصلا جان مولر چندی پیش بک لینک از برخی سایت های Edu را اسپم نامید گفت که گوگل به هیچ عنوان برای آنها ارزشی قایل نیست.

فاکتورهای سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *