این عوامل در سئو سایت به تنهایی مهم، و ترکیبشان بسیار بااهمیت میشود. شاید برای شما امکان اعمال همه این عوامل وحود نداشته باشد اما اکثر آنها میتوانند در تأثیر شگرفی در رتبه و نتایج سایت شما داشته باشند.
- URL کاربر پسند
- کیفیت محتوای تکمیلی
- کنترل پارامترهای آدرس
- اطلاعات کسب و کار در دنیای واقعی
- کنترل رباتها
- سیر رشد لینک
- نقشه سایت
- لینک به سایتهای معتبر و با کیفیت
- ساختار سایت
- صفحهبندی
- سن دامنه
- شهرت و اعتبار کسب و کار
- مفهوم محتوا
- پسوند دامنه
- محل سرور
- منابع مختلف ترافیک
- خوانایی
- صحت مطلب
- اعتبار و شهرت نویسنده
- اطلاعات دقیق و ثابت درباره هویت مالک دامنه
URL کاربر پسند
یک URL خوب در موارد متعددی میتواند تأثیرات شگرفی در سئو داشته باشد: کراول یا خزش، رتبه صفحه، نرخ کلیک و شانس به اشتراک گذاشته شدن. کارشناسان سئو در آزمایشها و تستهای خود به یک سری قوانین در باب استانداردهای URL رسیدهاند که برخی از آنها را با هم مرور میکنیم:
- هرچه کوتاهتر، بهتر
- کلمه کلیدی در URL کمککننده است اما نه بیش از حد لازم
- حداکثر آدرس یک یا دو فولدر در URL باشد
- تنها جداکننده بین کلمات در صورت لزوم باید خط تیره (-) باشد.
- اگر URL شما متشکل از حروف انگلیسی است حتما با حروف کوچک بنوبسید.
بطور کلی از به کار بردن این موارد در URL اجتناب کنید: عدد، فاصله، کاراکترهای خاص (مانند @، #، % و…) و پارامترها مانند: http://www.example.com/products/bikes.aspx?category=mountain&type=womens&color=blue
نمونه یک URL خوب: https://example.com/seo-success-factors/
نمونه یک URL بد: https://example.com/foo/5bbf54687s-641/i/i/?ref_=bb8?usid_=44null
بطور کلی یک URL خوب URLی است که هر کاربری با دیدن آن متوجه شود در آن صفحه چه چیزی انتظار او را میکشد.
اما سوالی که ممکن است برای هرکسی که در زمینه سئو سایت فارسی کار کرده باشد پیش آمده باشد این است که کاراکترها و کلمات در URL باید فارسی باشد یا انگلیسی؟
جان مولر در ویدیویی به این سوال پاسخ میدهد که «استفاده از کلمات غیرانگلیسی در URL مشکلی ندارد». بنابراین مادامی که قوانین بالا را در آدرس دهی خود رعایت میکنید میتوانید URL موردنظر خود را قراردهید.
اطلاعات بیشتر:
https://codebox.ir/%D8%A8%D9%87%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-url-%D9%88-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86/
2. کیفیت محتوای تکمیلی
محتوای اصلی آن بخش از صفحه است که هدف اصلی صفحه در آن است. این محتوا میتواند یک صفحه بلاگ، محصول، خبر، ویدیو و یا هر نوع محتوای دیگری باشد. وقتی حرف از محتوا میزنیم عموما ذهن ما سمت محتوای اصلی میرود.
محتوای تکمیلی بخشهای اضافه در یک صفحه هستند که به نوعی به هدف اصلی صفحه مربوط میشوند.
در راهنمای سنجش کیفیت گوگل قسمت های زیادی به بحث درباره محتوای تکمیلی پرداخته میشود. کیفیت بالای محتوای تکمیلی میتواند تأثیر زیادی بر تجربه کاربری و نحوه ارزیابی گوگل از صفحه شما داشته باشد.
محتوای تکمیلی با کیفیت کم: تبلیغات آزاردهنده و ناوبری و فهرستهای ضعیف، تلاش برای منحرف کردن کاربر و اجبار به دیدن محتوای نامربوط به محتوای اصلی که منجر به کم شدن تعامل کاربر با وبسایت میگردد.
محتوای تکمیلی با کیفیت بالا: برای کاربر ارزش ایجاد میکند، رغبت بیشتری برای گشتن در وبسایت ایجاد میکند و تعامل را افزایش میدهد. این موارد میتوانند شامل موارد زیر باشند:
- منو و ناوبری
- مطالب مرتبط
- محصولات بیشتر
- نظرات، دیدگاهها و بررسیها
- تبلیغات مرتبط
و …
۳. کنترل پارامترهای آدرس
پارامترهای زیاد در آدرس میتواند دردسر زیادی را برای موتورهای جستجو ایجاد کند. همچنین باعث بوجود آمدن صفحات تکراری و داپلیکیت بسیار میگردد. تعداد URLهایی که با این پارامترهای میتواند ساخته شود بیشمار است
برای مثال این URL را در نظر بگیرید:
http://www.example.com/?price-category=couch-furnature&sort-by=manufactuer&sort-order=asc&availability=null
بسیاری از پلتفرمها و فروشگاههای آنلاین مثل دیجیکالا ترجیح میدهند این صفحات رو نوایندکس کنند.
گوگل در سرچ کنسول (قدیمی) ابزاری را قرار داده که این پارامترها را کنترل میکند. با وجود قدرتمند بودن آن تنها افراد متخصص باید از آن استفاده کنند. برای بسیاری از مارکترها راه آسانتر استفاده از rel=canonical یا کنونیکالیزیشن است.
برای اطلاعات بیشتر مستندات گوگل در این مورد را مطالعه کنید.
4. اطلاعات کسب و کار در دنیای واقعی
وبسایت هایی که اطلاعات موثقی از آنها در دنیای واقع وجود دارد معمول در نتایج گوگل یک قدم از رقبایشان جلوتر هستند. این موضوع چند دلیل دارد:
- ارجاع و صحبت کردن از برند در جاهای مختلف باعث ایجاد اعتبار و گاه لینک برای کسب و کارهای واقعی میگردد
- کاربرانی که با نقشه سروکار دارند احتمال بیشتری دارد که با کسب و کار حقیقی ارتباط برقرار کنند.
- اطلاعات موثق و قابل اعتماد درمورد کسب و کار شما در مراجع معتبر نیز کمک زیادی به شما میکند.
اگر کسب و کار شما در دنیای حقیقی نیز وجود دارد بهتر است که در دنیای مجازی نیز برای آن کسب اعتبار کنید. این کار به سئو محلی نیز کمک زیادی میکند.
۵. کنترل رباتها
همانطور که در دسترس بودن و قابل خزش بودن سایت امری مهم است، اغلب اوقات تعیین این که گوگل چه چیزهایی را ایندکس و یا کراول نکند همانقدر اهمیت دارد.
برخی از مواردی که لازم است دسترسی رباتهای جستجو را از خزش و یا ایندکس سایتتان قطع کنید:
- محتوای تکراری
- محتوا با کیفیت پایین
- صفحات سرچ داخلی سایت
- صفحات مخصوص اعضا سایت
- صفحاتی که مورد امنیتی و حریم خصوصی دارند
فایل robots.txt تنها یکی از ابزارهای هدایت و مدیریت رفتار رباتها با وبسایت شماست که کمبودهای فراوانی از جمله تگ canonical، کدهای هدر HTTP و دستورهای رباتها را دارد.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب زیر را مطالعه کنید:
https://mizfa.com/blog/meta-tag-robots/
۶. سیر رشد لینک
سناریویی آشنا: محتوایی عالی میسازید و آن را منتشر میکنید، برای آن لینک میگیرید و برای اوج گرفتن در رتبه و ترافیک بالا آماده میشوید. بعد از مدتی کم کم رتبههای شما شروع به افول می کنند. وقتی به خودتان میآیید میبینید که با وجود داشتن لینکهای بیشتر از رقبایتان محتوای شما به صفحه ۳ سقوط کرده.
میزان رشد لینک وبسایت شما یکی از نشانههای تازگی و بروز بودن آن است. هرچه سایتهای مرتبط و بروزتری به شما لینک بدهند این فاکتور در سئو وبسایت شما قویتر میشود.
اگر رشد لینک به وبسایت شما کاهش پیدا کند یا بطور کل متوقف شود ممکن است به عنوان سایت بهروزی شناخته نشود و ارزش جایگاه اول را نداشته باشد. اگر سرعت آن در طول زمان بالا برود مطمئنا در نتایج بالا خواهد رفت و ماندگار خواهد شد.
۷. نقشه سایت
استفاده بهینه و درست از نقشه سایت می تواند نقش مهمی را سئو سایت ایفا کند، بخصوص در سایتهای بزرگ.
نقشه سایت نه تنها به گوگل در پیدا کردن صفحات سایت کمک میکند بلکه اولویت صفحات را نیز مشخص میکند.
علاوهبر دستهبندی صفحات مهم میتوانید صفحات بخصوصی را نیز به گوگل بشناسانید، از جمله:
- تصاویر
- ویدئوها
- صفحات با زبانهای دیگر
- اخبار
با این که بسیاری از افراد وقتی حرف نقشه سایت میشود به نسخه xml فکر میکنند، اما نقشه HTML نیز ارزش های زیادی را به سایت اضافه میکند. برای مثال نقشه جالب HTML سایت نیویورک تایمز را ببینید.
۸. لینک به سایتهای معتبر و با کیفیت
در گذشته گوگل تأیید کرده که لینکهای خروجی از سایت یک فاکتور رنکینگ است:
«همانطور که گوگل به سایتهایی اعتماد نمیکند که به سایتهای اسپمی لینک میدهد، بخشی از سیستم ما لینک به سایتهای خوب را تشویق میکند.»
در حالی که بعدتر در اینباره کمی مبهمتر اظهار نظر کرده است:
از نظر ما لینک خروجی از سایت شما معیار رتبهبندی نیست اما میتواند ارزشی به محتوا بیافزاید و میتواند ارتباط آن با جستجو را مشخص کند. اگرچه فالو یا نوفالو بودن آن مهم نیست.
گاهی اوقات کارشناسان سئو از لینک دادن به سایتهای دیگر واهمه دارند چرا که نگرانند از این طریق برای سایت دیگری از اعتبار خود خرج کنند. واقعیت این است که گوگل میخواهد به سایتهای که تجربه خوبی را فراهم میکنند پاداش بدهد.
علاوهبراینها، بسیاری از آزمایشهای سئو و مطالعات تطبیقی نشان ميدهد که لینک دادن به منابع معتبر با رنکینگ بالا گرفتن رابطهای مستقیم دارد.
۹. ساختار سایت
ساختار سایت به نحوه سازماندهی مطالب و صفحات در سایت شما مربوط میشود. این که نحوه هدایت شما و این که چگونه صفحات به هم لینک داده شدهاند. به عنوان مثال میتوان گفت:
خانه > محصولات > دستهبندیها > لوازم دیجیتال
و این که هرکدام از اینها چطور به هم ربط داده شدهاند.
یک ساختار مشخص نه تنها به گوگل کمک میکند که به خوبی سایت را خزش کند بلکه ارزش صفحات اصلی شما را بالاتر میبرد و کاربران نیز به موارد دلخواه خود دسترسی راحتتری پیدا میکنند.
رعایت این عوامل در ساختار سایت مهم هستند:
- لینک دو طرفه به صفحات مرتبط در دستهبندیها/ محصولات/ مطالب
- ساختار فلت: به هر صفحهای در سایت حداکثر با ۳ کلیک بتوان دست یافت
- بردکرام (مثال بالا در لوازم دیجیتال)
۱۰. صفحهبندی
یکی دیگر از عواملی که به گوگل در خزش ایندکس کردن سایت کمک میکند صفحهبندی در سایت شما است. اگرچه به خودی خود یک معیار رتبهبندی نیست
وقتی شما صفحات متعددی دارید که به ترتیب پشت هم قرار میگیرند، مثل لیست محصولات یا پست وبلاگ. صفحهبندی درست می تواند به موتور جستجو کمک کند تا محتواهای مرتبط با هم را پیدا کند و نشان از این دارد که این صفحات به هم مربوط هستند.
البته اخیرا در مورد صفحهبندی و pagination جنجالی بوجود آمد. پیش از این گوگل در داکیومنتی اعلام کرده بود که برای معرفی صفحات این چنینی از تگ های rel=”prev” و rel=”next”استفاده شود اما مدتی پیش آن را حذف کرد و پس از سوالات فراوان کارشناسان سئو در توییتی اعلام کرد که به تازگی متوجه شده گوگل این تگها را اصلا در نظر نمی گیرد.
Spring cleaning!
As we evaluated our indexing signals, we decided to retire rel=prev/next.
Studies show that users love single-page content, aim for that when possible, but multi-part is also fine for Google Search. Know and do what's best for *your* users! #springiscoming pic.twitter.com/hCODPoKgKp— Google Search Central (@googlesearchc) March 21, 2019
و جان مولر نیز اینگونه واکنش نشان داد که:
https://twitter.com/JohnMu/status/1108717486424363009
البته یکی دیگر از مهندسین موتور جستجوی گوگل توصیه کرد که از این تگها استفاده بشود و این بدان معنا بوده که گوگل به اندازه کافی باهوش هست که این صفحات را در سایت تشخیص دهد.
در هر صورت توصیه میشود نه فقط برای گوگل که برای موتور جستجوهای دیگر نیز این تگها کمک میکند. نوایندکس کردن صفحات pagination نیز کار درستی نیست چرا که صفحات نوایندکس پس از مدتی نوفالو میشود بنابراین لینکهای زیادی که ممکن است در این صفحات باشند توسط گوگل فالو نشوند.
۱۱. سن دامنه
از طرفی گوگل صریحا اعلام کرده که سن دامنه مشخصا یک عامل رنکینگ نیست. از طرفی، گوگل پیش از این اظهار داشته که ممکن است زمانی که برای اولین بار وبسایتی را خزش میکند به سن آن یا سن دامنههایی که به آن لینک دادهاند نگاه کند.
کارشناسان سئو گاهی برای رتبه گرفتن سایتهای تازهکار در کلمات پررقابت با مشکلاتی مواجه هستند که نام آن را سندباکس گذاشتهاند.
بنابراین وقتی برای سایتی جدید مشکلی برای رتبه گرفتن وجود ندارد، ممکن است سایتهای قدیمی راحتتر رتبهها را از آن خود کنند چرا که آنها لینک و سیگنالهای زیادی مبنی بر معتبر بودن دارند. درواقع همه مطالعات در حوزه سئو ارتباطی بین دامنههای قدیمی و رتبه بالا را پیدا کردهاند.
12. شهرت و اعتبار کسب و کار
در سئو محلی یا لوکال، میدانیم که ریویو یا نظر و بطور کلی صحبت شدن از برند از قطعات مهم و تأثیرگذار پازل هستند.
مفهوم شهرت و اعتبار کسب و کار تا صفحه نتایج گوگل نیز تعمیم پیدا میکند. گوگل همواره در این مورد صحبت کرده که تجربه مشتریان عامل مهمی است و در الگوریتمهایش تأثیر دارد.
برای هر کسب و کار آنلاینی،سیگنالهای رضایت مشتریان در دنیای واقع میتواند تأثیر منفی یا مثبت در رتبه ها داشته باشند.این مساله حتی حالا نیز نمود بیشتری پیدا میکند چرا که گوگل به لطف گوشیهای همراه میتواند متوجه شود که افراد به چه فروشگاههایی بیشتر سر میزنند و در کدام یک مدت بیشتری میمانند.کسب رضایت و نظرات مثبت بیشتر میتواند تأثیر به سزایی در حضور شما در فضای آنلاین داشته باشد.
13. مفهوم محتوا
پیش از این درباره استفاده از کلمات مرتبط وتأثیر مثبت آن صحبت کردیم. اما مابقی محتوا چطور؟ گوگل چه کلمات، عبارات و موضوعاتی را انتظاردارد در یک محتوا پیدا کند؟
کارشناسان سئو درباره موضوعات مختلفی که گوگل توسط آنها به «درباره چه بودن» یک محتوا پی میبرد بحث و تحقیق کرده اند؛ از جمله: TF-IDF، کلمات کلیدی اصلی، میزان رخ دادن تکرار کلمات کلیدی، برتری عبارات و دیگر مفهوم ها.
این مفاهیم، در عین متفاوت بودن همه و همه کلمه کلیدی خاصی را پیش بینی می کنند که عموما در رابطه با موضوعی در کنار هم قرار میگیرند.
برای مثال اگر موضوع عبارت جستجو شما “ساعت هوشمند” باشد، شما انتظار دارید که عبارات خاصی را بیشتر از بقیه ببینید، مانند:
مدل ها
برند
حسگر ضربان قلب
و…
بسیاری از مطالعات سئو نشان میدهد که محتواهایی که رتبه های بهتری دارند بیشتر شامل کلمات و عبارات مرتبط هستند.
۱۴. پسوند دامنه
خیلی از افراد وقتی تازه به دنیای سئو ورود می کنند می پرسند که دامنه .com استفاده کنیم یا .ir یا (!marketing.)
جواب کلی این است که شما باید دامنه ای را انتخاب کنید که بیش از همه به حوزه کسب و کار شما مربوط است. اما بگذارید کمی در آن عمیق تر شویم:
- .com پرکاربردترین پسوند جهان (بیش از 75% سایت های جهان)
- .net, .org, info, .biz جایگزین های رایج برای .com
- .design, .tech, .online, app پسوندهای تخصصی و جدیدتر
- .london, .tokyo, .vegas پسوندهایی مختص برخی مکان ها و شهرها
- .edu, .gov, .mil پسوندهایی محدود و ویژه ارگانهایی خاص
در نهایت بسیاری از شواهد نشان میدهد که پسوند دامنه تأثیر چندانی در رتبه گرفتن سایت ندارد، البته استثنای بزرگی برای پسوند مخصوص کشورها وجود دارد.
پسوندهایی مثل .fr، .ir، .au وجود دارند که گوگل از آنها برای تشخیص منطقه جغرافیایی هدف شما استفاده می کند.
به طور کلی، اگر به دنبال داشتنی سایتی هسستید که در کشورهای مختلفی مخاطب دارد از دامنه های عمومی استفاده کنید. البته برخی پسوندها مانند .co یا .in (که مخصوص کشورهای هند و کلمبیا هستند) توسط بسیاری از سایتهای غیر بومی استفاده میشوند. در این گونه موارد اگر زبان و مخاطبان وبسایت شما جامعه منطقه خاصی، مثلا ایران، است میتوانید از این دامنه ها استفاده کنید.
15. محل سرور
علاوه بر سیگنال های هدف گذاری جغرافیایی مانند تگ hreflang و پسوند دامنه و تعیین منطقه جغرافیایی هدف در سرچ کنسول محل و موقعیت قرارگیری سرور سایت شما نیز میتواند در میزان دیده شدن شما در نتایج تأثیرگدار باشد.
استفاده از یک سرور در نزدیکی کاربرانتان دو مزیت ویژه دارد:
- با این که سرعت انتقال اطلاعات در اینترنت چیزی نزدیک به سرعت نور است، اما اغلب در مسیر عبور نعدادی سوییچ، کابل باید عبور کنند. خصوصا در مسافت های طولانی. داشتن یک سرور نزدیک به کاربرانتان میتواند بطور قابل توجهی سرعت لود صفحه شما را بالا ببرد و همین نکته سئو سایت شما را بهبود میبخشد
- ممکن است گوگل از لوکیشن سرور شما به عنوان سیگنالی برای هدفمند کردن جغرافیای مخاطبان شما در نظر بگیرد. البته گوگل اضافه میکند این مورد را در نظر میگیرد که بسیاری از افراد از CDN یا سرور با کیفیت بهتر در کشورهای دیگر استفاده کنند. به همین خاطر تنها به این فاکتور اکتفا نمیکند.
16. منابع مختلف ترافیک
شاید بتوان گفت تقریبا هر مطالعهای نشان داده که ورودی و ترافیک مستقیم یکی تأثیر مستقیمی بر رتبه سایت دارد. البته این موضوعات بحث برانگیز بوده و مخالفان و موافقان زیادی دارد.
سوال اینجاست:
آیا گوگل منابع مختلف برای ترافیک سایت را به عنوان معیاری برای رتبه بندی در نظر میگیرد؟
هیچکس نمیداند و مهم هم نیست
ما میدانیم که گوگل به وبسایتهایی که مردم توسط مرورگر کروم بازدید میکنند و بوکمارکهایی که دارند دسترسی دارد. چندان دور از ذهن نیست که تصور کنیم گوگل از این اطلاعات در الگوریتم های رنکینگ استفاده میکند.
درواقع آزمایش و تست های بسیاری نشان داده که رتبه صفحات پس از افزایش بازدید از منابع و سورس های مختلف، مثل تبلیغات بنری در سایتهای مختلف، آگهی تبلیغاتی تلویزیون و محتوای وایرالی که از شما در شبکه های اجتماعی گوناگون منتشر میگردد.
جدای این که آیا واقعا یک فاکتور رنکینگ هست یا نه، افزایش ترافیک مستقیم و ارجاع از سورسهای دیگر به دیده شدن هر چه بیشتر از شما کمک میکند. علاوه بر این وابسته نبودن و ایجاد ترافیک از منابعی غیر از گوگل امتیازی مثبت برای شماست، از آن رو که نسبت به افت و خیز رتبه تان در گوگل کمتر حساس میشوید.
17.خوانایی
گوگل در تفسیر کلمات و جملات و معنایی که در کنار هم میگیرند بسیار هوشمند شده و در حال رشد بیشتر است؛ حتی در زبان فارسی. همانطور که گوگل قبلا تصریح کرده، محتوای بی ارزش یا متنی که با ربات تولید میشود و مفهومی ندارد اما حاوی کلمات کلیدی خاصی است در نتایج گوگل جایی نخواهد داشت.
در نقطه مقابل محتوایی که بسیار تخصصی است و برای جمع زیادی از کاربران وب کاربردی ندارد نیز همینطور است.
محتوای شما باید مناسب مخاطب شما باشد. به عنوان مثال یک وبسایت حقوقی و یا پزشکی باید از ادبیات و کلمات خاص و تخصصی خود استفاده کند.
استفاده از ادبیات مخاطب خود بهترین راه برای جذب کاربر موردنظرتان است.
18. صحت مطلب
شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد گوگل ترجیح میدهد سایتهایی را به رتبه های اول برساند که مطالب آنها قطعا درست و واقعی هستند و نه منابعی که عجول و سطحی به موضوعی مپردازند. یک مقاله در باب درست بودن مطالب یک وبسایت از گوگل منتشر شده که متدی برای امتیازدهی وبسایتها از لحاظ درستی وصحت مطالب آن، به جای درنظر گرفتن عوامل خارجی مانند لینک است.
در سال 2017 گوگل راهنمای رتبه بندی کیفیت را بروزرسانی کرده و بخش “محتوای بوضوح اشتباه” را اضافه و از آن به عنوان پایینترین کیفیت برای محتوا نام برده است. معمولا وقتی گوگل موردی جدید را به این داکیومنت اضافه میکند، در حال توسعه الگوریتمی برای رفع آن مشکل است.
کارشناسان موتور جستجو گوگل اخیرا درباره تمایل به راستی آزمایی یک صفحه وب تمایل نشان داده و درباره آن اظهاراتی داشته اند.
بنابراین نه تنها مطالب درست و و موثق رتبه بالاتری میگیرند، بلکه وبسایتهای حاوی مطالب غلط نیز لطمه خواهند خورد.
19.اعتبار و شهرت نویسنده
خب به آخرین موارد از عوامل تأثیرگذار در رتبه وبسایت میرسیم و به مورد شهرت نویسنده برمیخورید. چرا این گزینه جزو آخرین موارد است؟ راستش چون هیچکس نمیداند چقدر مهم است.
مدتهاست که درباره این ایده صحبت میشود که که گوگل سعی در شناخت نویسنده یک مطلب و تأثیر دادن آن اطلاعات در رتبه یک صفحه دارد.درواقع بیشتر این صحبت ها از سمت گوگل است.
گوگل پتنتی رابه نام «رتبه عامل» ثبت کرده که درواقع سیستمی است که نه تنها شهرت و اعتبار نویسنده را (برا اساس این که چقدر در منابع دیگر از آن حرف زده یا ارجاع داده میشود) میسنجد
بارها از مهندسان گوگل نقل شده که یک مطلب براساس نویسنده آن امتیازگذاری میشود.
و در نهایت، در مستندات راهنمای سنجش کیفیت گوگل بخشی که درباره کیفیت مقاله صحبت میکند به وضوح در این باره ذکر میکند که «این که چه کسی (فرد، سازمان، شرکت، بنیاد و…) محتوا را تولید کرده در ارزشگذاری صفحه تأثیرگذار است».
در دنیای واقع، تشخیص این که اعتبار نویسنده چقدر مؤثر است دشوار خواهد بود، اما نمیتون آن را انکار کرد.
- اگر نویسنده یک شخص است، میتوان یک صفحه برای نویسنده در نظر گرفت تا در آن از تجربیات و تخصصها خود بگوید و همچنین پروفایلهای دیگرش را لینک کند.
- اگر محتوا توسط یک تیم یا شرکت تهیه میشود حتما صفحه درباره ما و تماس با ما کامل و بهروزی داشته باشید تا کاملا مشخص باشد مسئولیت محتوا با چه کسی است.
۲۰. اطلاعات دقیق و ثابت درباره هویت مالک دامنه
در واقع باید این مورد در دسته «احتمالا مهم» قرار داده میشد.
سالهاست که کارشناسان سئو درباره تأثیر اطلاعات مخفی WHOIS دامنه بحث میکنند. البته دلایلی برای حمایت از این نظریه وجود دارد:
- برای مثال گوگل پتنتی را ثبت کرده که تغییرات در مالک دامنه و نیمسرور آن را بررسی میکند.
- اظهاراتی (البته قدیمی) از زبان مت کاتس: مخفی کردن اطلاعات به خودی خود کار بدی نیست، اما وقتی آن را در کنار عوامل دیگر قرار میدهید درباره گروه متفاوتی از وبمسترها صحبت میکنید و نه کسی که یکی دو سایت را مدیریت می کند.
- تحقیقاتی نشان داده که ارتباطی ظریف و البته منفی بین رتبه سایت و مخفی بودن اطلاعات ثبت دامین وجود دارد.
- تجربیاتی پیرامون کار کردن با دامینهای منقضی شده نشان میدهد که گوگل به دامینهایی که مالکیت آنها تغییر پیدا می کند ممکن است اعتماد نکند.
به طور کلی میتوان گفت که این عامل در کنار عوامل دیگر ممکن است اثرگذار باشد و اگر در کنار موارد منفی دیگری قرار گیرد نشان از دستکاری داشته باشد.
علاوه بر این ها قوانین جدید GDPR موارد بالا را نقض میکند چرا که نمایش اطلاعات به صورت پیشفرض محرمانه است.
بطور کلی موارد زیر را در نظر داشته باشید:
اگر اطلاعات ثبت دامین به روز است، آن را بروز و ثابت نگهدارید و مطمئن شوید که اطلاعات دقیق و منطبق بر واقعیت هستند.
تغییر مدام مالک دامین، مثل تغییر پس از منقضی شدن آن، سیگنالی برای گوگل است که به آن کمتر اعتماد داشته باشد.