مروری بر ابزارهای تحلیل سئو | Ahrefs، Moz یا SEMrush؟


وقتی دست به کار سر و سامان دادن به اوضاع سایت خود میشوید احتمالا نیاز به وجود ابزاری را حس کرده اید تا به کمک آن مقدار قابل توجهی در وقت خود صرفه جویی کنید. علاوه بر این ها مانند گوی جهان نما دید خوبی از فعالیت سایتهای رقیب و همچنین رفتار کلی مخاطبان هدفتان به شما بدهد.
در این مقاله میخواهیم سه ابزار برتر و معروف سئو برای مدیریت، تحلیل و بررسی هر نوع سایتی را به شما معرفی کنیم.
احتمالا شما هم نام سه ابزار معروف ahrefs، moz و semrush را شنیده اید. اما از آنجا که هزینه خرید آنها بالاست شاید در انتخاب گزینه مناسب مردد باشید که کدامیک از آنها برای اهداف شما مناسبتر است. با ما همراه باشید تا نقاط ضعف و قوت هریک را بررسی کنیم تا با توجه به اهدافی که برای پیشبرد بهینه سازی سایتتان دارید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

اما پیش از اینها اجازه بدهید بگوییم که اصلا متخصصان سئو برای انجام چه کارهایی سراغ ابزارها میروند و بطور کلی در ارائه چه آماری مشترک هستند:

  • رصد ملزومات تکنیکی و موارد مورد نیاز سایت بر اساس کروال یا خزش به طور مرتب
  • رصد رتبه و جایگاه کلمات کلیدی و تغییرات در آنها
  • رصد بکلینکها و وضعیت فعلی آنها
  • میزان نمایش در موتورهای جستجو و مقایسه با رقبا
  • بررسی کلمات کلیدی با سرچ و ترافیک ارگانیک بالا
  • بررسی تکنیکی سایت از لحاظ ارورها و ارائه پیشنهاد برای بهبود

توجه کنید که بررسی قابلیت های هر کدام از این ابزارها بر اساس کارکرد آنها در سایت های ایرانی و مخاطب هدف ایرانی انجام میگیرد.
به عنوان مثال یکی از مهمترین امکانات هرکدام از آنها قابلیت جستجو کلمات کلیدی و ارائه آمار درباره آن است. اما در هیچ ابزاری اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی جستجو شده در ایران وجود ندارد. بنابراین برای سایتهای ایرانی نمیتوان از این قابلیت ابزارها تمام و کمال استفاده کرد. به قول گوگل:

Your client does not have permission to the requested data… That’s all we know

SEMRush

یکی از آن ابزارهایی که اگر به آن معتاد شوید بعید است بتوانید به این راحتی ها از آن رهایی پیدا کنید. ابزاری فوقالعاده برای تحلیل رقیبتان که اطلاعات نابی را در اختیار شما قرار میدهد. نقطه قوت و تمایز این ابزار بدون شک آنالیز کلمات کلیدی است. یکی از این موارد نشان دادن کلمات کلیدی است که سایت مورد نظر از آنها بیشترین ترافیک را جذب میکند. که این مورد فرصت بی نظیری را برای بالا بردن تحلیل عملکرد رقیب فراهم میکند. همچنین بخش کلمات پیشنهادی آن بسیار قوی است. البته با وجود محدودیت هایی که در بالا به آن اشاره شد، بهترین گزینه است. اگر برای شما تحلیل کلمات کلیدی اولویت بالایی دارد این ابزار برای شما گزینه خوبی است. با توجه به این که برخی ابزار های جستجو کلمات کلیدی مانند kwfinder تنها در یک بعد سئو فعالیت میکنند، شما میتوانید با صرف کمی هزینه بیشتر، علاوه بر این قابلیت در SEMrush از امکانات دیگر آن نیز بهره ببرید.
یکی دیگر از امکانات فوق‌العاده این ابزار نیز On Page SEO Checker است. این قسمت با توجه به پتانسیل ترافیک ورودی صفحه شما و کلمه کلیدی مربوط به آن، صفحات را آنالیز کرده و پیشنهادهای برای بهبود سئو درون-صفحه ای در آنها می‌دهد.

 

 

یکی دیگر از بخش های فوق العاده آن تحلیل کلمات کلیدی به منظور شناسایی لینک های اسپم و disavow کردن آنهاست. بدین صورت که پس از تحلیل آنها جلو هر کدام از لینک ها برچسبی میزند که دلیل اسپم بودن آن را مشخص میکند.

 

 

 

Moz

شاید بتوان آن را معروفترین ابزار سئو نامید، چرا که قدیمی ترین آنها نیز هست. پرکاربردترین قسمت آن نیز امتیازیست که به اعتبار کلی دامنه، اعتبار تک تک صفحات و نمره ای که به میزان شباهت سایت به سایت های اسپم اطلاق میکند: Domain authority, Page authority و Spam Score. معیارهایی که شاید بتوان گفت توسط عموم افراد برای ارزش گذاری یک سایت مورد توافق است. این سایت برای قدمت طولانی خود در آموزش سئو و انتشار مرتب مقالات تحلیلی نیز مشهور است. اما شاید بتوان گفت رقبای جدید آن در طول سال ها درقابلیت هایشان پیشی گرفتند. به عنوان مثال در تحلیل کلمات کلیدی SEMrush و در آنالیز و به روز بودن بک لینک ها ahrefs یک سر و گردن از آن بالاتر هستند. با این وجود نمیتوان مزایای آن را نادید گرفت. از جمله سرعت خوب آن در فچ کردن اطلاعات، نمایش سایت های اسپمی که به سایت لینک داده اند و همچنین پلاگین آن برای مرورگرها.
علاوه بر این موارد، Moz نسبت به رقبای خود امکانات بیشتری را در حالت رایگان در اختیار کاربر قرار میدهد.
یکی دیگر از جذابیت های این ابزار کامیونیتی فعال آن است که سوالات زیادی در باب موضوعات مختلف سئو در آن مطرح میشود.

Ahrefs

شاید بتوان گفت پیشرو بلامنازع تحلیل بک لینک ها ahref است. سرعت بالای ایندکس، فیلترهای فراوان برای تفکیک لینکها (فقط ای کاش میشد لینک ها را مثل semrush براساس نوع آن (عکس، متن، فریم و…) نیز تفکیک کرد)، امتیاز دادن به دامین (DR) و صفحه لینک دهنده (که البته خیلی نمیتوان روی معتبر بودن آن حساب کرد) از مواردی است که میتوان نام برد.
البته سرعت پایین آن در فچ کردن لینکها، برای مثال نمایش تمام URLهای دارای لینک از یک دامنه، از ایرادات بزرگ آن به شمار میرود.
بخش فوق العاده کاربردی این ابزار در تحلیل بکلینک ها link intersect است. در این قسمت شما میتوانید آدرس سایت های دلخواه و یا رقیب خود را تا هر تعداد وارد کنید تا پس از آنالیز و مقایسه آنها با سایت شما، نشان میدهد که رقبای شما در چه جاهایی لینک دارند که شما ندارید. بنابراین فرصت های لینک سازی فوق العاده ای را در اختیار شما قرار میدهد.

اما از جذابیت های غیرقابل انکار ahrefs، خلاقیت تیم مارکتینگ و همچنین برنامه نویسی و دولوپ آن است. آموزش های درون سایت کاملا کاربردی است و برخلاف مطالب Moz تحلیلی و تئوری وار نیست. درواقع علاوه بر آموزش کار با ahrefs و پیشرفت سئو با استفاده از آن، ابزارهای بسیار زیاد دیگری را معرفی میکند که هر کدام از آنها گره ای از کار سئو شما می گشاید.
قسمت بررسی تکنیکال سایت نیز با نام Site Audit، با وجود جدیدتر بودن نسبت به رقبایش اما پیشرفت خوبی داشته و ابعاد زیادی از سایت را پوشش میدهد. اما همچنان سرعت بسیار پایین آن در این قسمت نیز به چشم میخورد و کراول سایت با کندی بسیاری انجام میشود.
شاید بتوان گفت چیزی که باعث ایجاد تفاوت در قابلیت های این ابزارها بشود، دیدگاه محققان آنها در شدت تأثیرگذاری عوامل مختلف بر سئو سایت است. مثلا semrush چندین بار در تحقیقاتی که منتشر کرده و فاکتورهای اصلی گوگل در رتبه بندی سایت ها را برشمرده، لینک را در اولویت چندم قرار داده و بنظر میرسد بنابر این عقیده نیازی به توسعه و تمرکز بالا در تحلیل این قسمت نمیبیند. اما از طرفی کارشناسان ahrefs همواره بر جادوی لینک ها تأکید دارند.

 

خلاصه

بطور کلی میتوان گفت اگر میخواهید تمرکز اصلی استراتژی سئو خود را بر لینک سازی و لینک بیلدینگ بنا کنید ahrefs را امتحان کنید. اگر به دنبال تحلیل عمیق از شرایط کلمات کلیدی و تکنیکال حوزه کاری وبسایت خود هستید SEMrush، و اگر مبتدی هستید و به دنبال سطح متوسطی از همه اینها هستید ابزار Moz پیشنهاد می‌شود.

سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *